onsdag 24 juni 2009

Romankommentarer

Kul att så många av er har skickat in bidrag till romanprojektet! Hittills har jag ju hållit mig mest i bakgrunden och lagt ut bidragen okommenterade. Jag tänkte nu att det kunde vara dags att säga något. Komma med några enkla tips och reflektioner. Jag ska ju också bidra lite till projektet.



  • Först och främst hänger bidrag 2-4 bra ihop, medan glappet mellan 1 och 2 känns av. Det gör att ettan mer känns som en prolog.

  • TID - när utspelar sig historien? Hur såg världen ut då? Det första bidraget där Jag pratar om hur det var när Du var liten, andas 70- eller kanske 80-tal. Man förstår att barnet nu är vuxet eller i alla fall tonåring och har blivit vegetarian. Han eller hon blev bjuden på naturgodis. Fanns det på 70-talet? I bidrag 2 dricks det latte. När började man egentligen dricka latte?

  • RELEVANS - varför är vissa saker viktiga? Varför tala om att Jag inte har dåligt samvete för att hon ensam tar upp ett tvåmansbord.

  • VAR - var är vi egentligen? I bidrag nummer ett nämns Göteborg. I de senare bidragen är allt lite skumt.

  • Spara lite på mystiken. Varför så konstiga namn? Kvantfysik lite långsökt eller? Det blir ju svårt att spinna vidare på det.

Det var allt för den här gången. Hoppas att mina synpunkter kan vara till någon hjälp. Nu är det bara att skriva! Vi är framme vid bidrag nummer 5.

1 kommentar:

Maria sa...

Spännande idé. Jag har inte hunnit läsa alla bidrag än, men ska försöka göra det ikväll.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se