fredag 15 maj 2009

Förlagsredaktören svarar

På vilket förlag jobbar du?
På det bästa förlaget.

Jobbar du med barn/ungdom eller vuxen? Skön eller facklitt?
Jag jobbar i alla fall med sköna vuxna.

Hur långt läser ni i inskickade manus innan ni förkastar dem (eller bestämmer er för att det kan vara något att ha)?
Det beror ju helt på. Man märker ganska snabbt. Sedan har förstås alla förlag sina olika rutiner och arbetssätt.

Är du Karl Nordlander?
Vem är det? Har jag aldrig hört talas om. Är han trevlig?

Jag undrar varför förlag vill träffa en potentiell författare innan de skriver kontrakt?
Skulle inte du vilja träffa någon du ska ingå samarbete med? Man vill förstås vara säker på att personen i fråga inte är helt galen och att han eller hon verkligen kommer att leverera.

Finns det genrer/böcker i utlandet som saknas i Sverige och som du skulle vilja se svenska författare försöka sig på?
Inte vad jag kan komma på just nu.

Är Kapitel ett en flopp? Jag har försökt ta mig genom bidragen men de är bara FÖR bedrövliga. Vad tycker folk i branschen EGENTLIGEN?
Hela branschen darrar.

Nämn en bok som sitter djupt i ditt hjärta. För mej är det My friend Leonard av James Frey. Jag läste den på engelska och blev helt förstummad. Boken var så enkel och rak, och att läsa en författare som talade "mitt språk", alltså jag blev glad över att se alla dessa ettordsmeningar, svordomar och talspråket som jag själv använder. Jag blir lycklig bara jag tänker på boken. Men då är ju jag en enkel människa som dock är komplicerad.
Vad härligt när man hittar sådana böcker. För mig har Främlingen av Camus som alltid varit en bok som verkligen berört mig. Det är en bok som jag ständigt återkommer till och som jag faktiskt ganska ofta tänker på.

Hur många år har du jobbat som förlagsredaktör och vad är din värsta tabbe du gjort i jobbet?
Jag har jobbat i sju år. Den värsta tabben var nog när jag skrev fel titel i en baksidestext.

...och vilken/vilka är de värsta tabbar du varit med om att aspirerande författare gjort?
Det är många. Jag kommer bara inte på någon nu.

Vad vill du ha - egentligen, handen på hjärtat - en potentiell bestseller eller ett väldigt kreddigt men inte särskilt säljande manus? Jag förstår att man helst vill ha bägge, men om du måste välja?
Det är som du skriver, men om jag måste välja så vill jag överleva. Jag väljer alltså en bestseller.

Tre frågor:
När man skriver dialog, tycker du det ska vara a) talstreck ( - Jag fattar inte, sa den anonyme.) eller b) fnuttar ( "Jag önskar jag förstod skillnaden", sa han sedan.).
b)
Varför?
Mycket bättre flöde i dialogen.

Vilken är den bästa öppningsmeningen du läst?
Idag dog mamma.

Vad har du för utbildning och bakgrund? (Och/eller - hur blir man egentligen redaktör på bokförlag?)
Man läser t.ex. litteraturvetenskap och kanske förlagskunskap men det finns många vägar att gå. Läs många böcker!

Vad är det vanligaste felet/felen aspirerande författare gör?
De lyssnar inte på förlagsredaktören.

Jo, jag undrar om du tycker att vi har någon/några bra chicklitförfattare i Sverige? Behövs fler?
Jag gillar Marika Kings debutroman Supernova som kom ut nu i våras. Den beskriver en smart tjejs karriär och invecklade kärleksliv. Mer fokus på intellekt än utseende och shopping. Jag vet inte riktigt om jag tycker det behövs fler, men allt som får folk att läsa tycker jag är bra. Oavsett genre.

Jag undrar - finns det bra sexscener i någon svensk bok? Behöver inspiration och kommer inte på någon.
Kolla Ulf Lundells Vädermannen.

Skulle du själv vilja vara författare? Är det inte frustrerande att stötta, uppmuntra och stå ut med odrägliga, egocentriska författare vars texter du egentligen inte alls tycker är bra? Antar att du ofta måste tänka "det där skulle jag kunna göra mycket bättre".
Visst tänker man så ibland. Men just nu trivs jag ändå bäst på den här sidan av bokmakandet. Varje bok och varje författare har sin charm. Det är en fantastisk känsla att få vara delaktig i skapandet av en bok. Känna att det man bidrar med faktiskt har ett värde.

kul med frågestund! hoppas att du besvarar alla frågor (förutom den om vilket förlag du jobbar på) för många ovan vill jag, och säkert många med mig, ha svar på.
Jag undrar när på året det är bäst att skicka in ett manus? är det bättre att ringa och boka möte eller bara att skicka in det? Gör ni möten överhuvudtaget? (läste att Maria Sveland hade gjort så men det kanske funkade för att hon redan var etablerad journalist?). Om en roman kommer igång ordentligt efter typ tjugo sidor, orkar du läsa så långt eller skippar du? bör man skicka in till en massa förlag samtidigt eller foka på några i taget? tacksam för svar!
Jag tycker inte man ska börja stalka förlagen. Det är ingen idé om man är helt okänd och det enda ärendet är att man vill få sin text läst. Om man måste läsa 20 sidor innan romanen kommer igång, ja då är nog risken stor att man ryker. Det bästa är att skicka in sitt manus till så många förlag som möjligt. När på året har ingen betydelse.

glömde ju ännu en viktig fråga. Du som jobbar inom förlagsbranschen, hur många manus får ni in ungefär? per vecka/månad? orkar ni läsa alla eller struntar ni i vissa om ni inte gillar titeln/synopsisen?
De stora förlagen får in ett antal tusen manus per år. För de mindre förlagen varierar det.

Har själv jobbat som förlagsredaktör. Det kliar i fingrarna att besvara alla frågor... Men det ska bli SÅ intressant att se vad du svarar! Kul med din blogg!
Alltid förlagsredaktör i hjärtat! Roligt att du gillar bloggen.

Jag skulle väldigt gärna själv jobba som inom förlagsbranschen..
Vad värdesätts för utbildning om man vill jobba som förlagsredaktör inom skönlitteratur?
Är det väldigt svårt att faktiskt få ett jobb? (som jag föreställer mig att det är)
Skulle du kunna nämna lite fler tjänster som behövs inom ett förlag om man inte lyckas som förlagsredaktör?

För skönlitteratur är det förstås litteraturvetenskap som gäller. Men varför inte arbeta med annan litteratur? Det stämmer att konkurrensen om jobben i förlagsvärlden är rätt tuff. Öppna eget! Lektör, bildredaktör, faktor, marknad etc. är andra tjänster man kan satsa på.

Hur länge ska man räkna med att det dröjer innan man får svar på manus?
Tar ett bra manus längre tid att ge svar på?
Det skulle vara kul att höra om ni ibland ringer upp en författare till ett manus redan en vecka efter manuset kommit till er (som man ibland läser om).., eller är det mer ett undantag att det sker?

Det är väldigt olika! Det kan absolut ta många månader. Ett bra manus leder inte automatiskt till att man får vänta längre på besked. Det går inte att dra några sådana slutsatser. Det är bara slöseri med energi. Att ringa efter en vecka låter som en skröna.

Debutanten jag ser att du gick och la dig med igår, är det en författare som har blivit till bok, eller är det ett manus ert förlag ska publicera inom kort?
Vem har sagt att det är en bok och inte en person?

Har du många inskickade manus att läsa (förresten går dom på cirk inom förlaget...)?
Alla förlag har som sagt olika rutiner för detta.

Hur bra är kontakten mellan de olika förlagen. Är ni bittra konkurrenter eller samarbetar ni ibland, så pass att ni kanske tipsar varandra om poteniella författare?
Och händer det att ni diskuterar inskickade manus med andra förlag?
Kul blogg förresten!

Vi tipsar absolut inte varandra om potentiella författare och jag diskuterar aldrig inskickade manus med personer på andra förlag. Tack för berömmet förresten!

Tack för alla bra frågor! Det här var riktigt roligt tycker jag. Det får vi göra om någon gång!

Trevlig helg allihopa!

5 kommentarer:

Anna sa...

Tack för alla svar! Skitkul att få möjlighet att ställa alla dumma frågor till någon och faktiskt få svar!
Trevlig helg!

audrey fenn sa...

Främlingen kommer i nyutgåva, med en översättning, som är mer trogen originalet, i juni. Det tycker jag ska bli mycketmycket spännande.

Ninni S sa...

Tack, det var kul!

Unknown sa...

Jag vet inte riktigt om jag tycker det behövs fler..., säger du angående chick-lit författare.

Ja, det behövs, du vet bara inte om det ännu, svarar jag på frågan du aldrig ställde.

Malinka sa...

Känner du inte till Karl? Det var värst.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se