måndag 20 april 2009

Författarskådespel

Tillbaka från lunchen har författaren mejlat. Med hög prioritet! Hon vill ändra mötestid tid från i morgon till på fredag. Detta är typiskt henne. Säkerligen kan hon ses i morgon, men väljer att ändra tid bara för att göra sken av att hon är så väldigt upptagen. Hon har liksom satt detta i system. Att verka upptagen.

Jag svarar henne att fredag passar utmärkt! Att hon ska ta det lugnt och inte stressa så mycket. Det är en del av vårt spel. Hon spelar upptagen och jag spelar orolig för hennes stressade liv.

5 kommentarer:

Christin sa...

... och ändå, trost att ni spelar, tycks ni ha en så trevlig arbetsrelation ;) roligt att du skriver den här bloggen. Jag som författarwannabe har alltid undrat hur livet ser ut från insidan den där tremetertjocka, bepansrade minerade muren :D

Anonym sa...

Bästa förlagsredaktören.

Som jag har förstått det håller branschen sig med en alldeles egen, unik tidsräkning.

Men OM jag fattat det hela rätt så är "inom en vecka" detsamma som 2 månader.

Det jag undrar är om du kan svara på hur länge "ett litet tag" är?

hälsar
Brydd

Förlagsredaktören sa...

Visst är det så! Det sitter i väggarna!

Förlaget räknar med extra tid eftersom vi vet att det brukar vara svårt att få fram texterna i tid. Författarna vet om detta och tar det lugnt. Och till slut är båda parter urstressade.

"Om ett litet tag" kan därför vara upp till ett halvår i vissa fall ...

Christin sa...

Tell me about it. Fick vänta 5 månader innan ett förlag hörde av sig. Ville gå vidare med mitt manus. Sedan ångrade dom sig. Så det tar inte bara lång tid. Det är ett jädrans velande ;)

Anonym sa...

Kul att få se lite av insidan av förlaget.
Kan inte du kära Förlagsredaktör blogga lite om de tjocka manushögarna som ni antagligen vadar i. Och en gång för alla ta död på alla rykten, eller istället t o m ge dom näring...
Hur är det, när kontaktar ni en lovande debutant? Ringer ni eller mailar redan efter ett par dagar (som man kan läsa ibland) efter att deras manus anlänt? Eller är det mer lovande att ert svar på ett manusinskick dröjer?
Personligen har jag svårt att se att ni skulle hinna beta av högarna i en sån rasande takt att ni kan ringa upp redan efter ett par dagar...

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se