tisdag 14 juli 2009

Om man stannar för länge

Igår bestämde jag mig för att äntligen ta itu med oredan på mitt skrivbord. Under alla högar med papper, böcker och tidningar hittade jag en bok jag lånat av en kollega för flera månader sedan. Jag minns att när jag lånade boken satt hon i ett stort tjusigt rum i samma korridor som jag. Hon glänste. Någon månad senare förflyttades hon. Fortfarande i samma korridor, fortfarande ganska glänsande men i ett mer normalstort rum. När jag idag skulle lämna tillbaka boken var hon flyttad igen. Fast nu till en annan korridor och till ett rum som var så litet att det knappt gick att vända sig om utan att slå i väggen. Hon glänste inte så mycket längre.

När jag backade ut därifrån kunde jag inte låta bli att undra - är det så här det blir om man stannar för länge på förlaget? Sakta men säkert utplånas man till en liten obetydlig stackare i en obetydlig del av huset?

1 kommentar:

Unknown sa...

Låter ut som om hon hamnade i städskrubben. Blev hon städerska?

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se