måndag 17 augusti 2009

Har Bonniers gått för långt?

Fortfarande oroväckande lugnt här på förlaget. Jag väntar på manus från författare som enligt sann författarkodex inte levererar i tid. Eftersom förläggaren fortfarande inte är på plats skickar jag ut friexemplar av böcker till höger och vänster och varvar med att läsa underhållande krönikor. Har ni läst Jan Guillous från igår? Han är arg igen. Den här gången på Kepler och Jonas Axelsson (Bonniers). Den senare borde enligt Guillou åka dit för svindleri.

Är Guillou bara avundsjuk och missunsam? Eller har han kanske rätt? Är det oschysst mot alla andra författare som inte ligger på ett förlag med en stor marknadsavdelning i ryggen att göra som Bonnierförlagen gjort? Har Bonniers verkligen gått för långt den här gången?

6 kommentarer:

Unknown sa...

Nja, jag vet inte vad jag ska tycka egentligen.

Man kan se det på följande sätt; marknadsföringen blev lyckad. Så bra för Bonnier och A&A! Grattis!

Men då är ju jag varken jurist, avundsjuk eller författare (tyvärr).

Unknown sa...

Helt seriöst. Visst var det kul så länge det varade;-).

Therese sa...

Bonniers har alltid gått för långt.

Anonym sa...

Egentligen är det inget konstigt med det Bonniers gjort. Även om de hävdar att de inte medvetet skapat en hajp, har det naturligtvis varit en massiv marknadsföringsinsats från förlagets sida.
Och de lyckades verkligen. De har gjort en s k snackis. Något som inte alls är ovanligt i andra branscher.
Det spelar egentligen ingen roll om boken/förlaget/författarduon sågas, för all reklam är lika med bra reklam.

Att Jan G är arg bryr jag mig inte om, han har för mycket egna intressen i författarvärlden för att hans krönika ska tas på allvar. Men visst är han underhållande... och med sitt inlägg gör han sig påmind.

Påmind gör sig också Carina Rydberg ganska ofta. Hon är duktig på att slänga sig in i debatten, och på så vis glömmer man inte bort henne heller. Nu har hon i DN i positiva ordalag tyckt till om Kepler. Hon hyllar dem för att de lyckades visa, för att citera, alla skitförfattare, att det är en baggis att skriva en deckare och dra in lite stålar. Trist uttalande eftersom det lätt kan uppfattas som att författarduon gjorde ett experimentet där de medvetet "sänkte sig" ett snäpp. Och det var väl inte syftet, eller?

Finkultur eller inte. Läsarna köper böcker som de vill läsa. Och vi ska inte heller glömma bort att större delen av svenskarna också föredrar Arbogapastej framför Foie gras.

Elin sa...

förstår inte vad det är för big deal om det egentligen. anonymhetsgrejen kanske väcker uppmärksamhet i media och får folk att få upp ögonen för boken, men folk köper mer böcker efter råd av vänner/media osv. hur mycket Bonnier säljer beror i slutändan på kvalitén av produkten. Deckare säljer därför att folk gillar deckare, och om folk tycker boken e bra så kommer de rekommendera den till andra. marknadsföring tar en bara så långt :)

Ramona Fransson sa...

Att Bonniers lyckats med en reklamkampanj är bara att gratulera.

När Guillou gnöller borde han se sig om och glo på sin kollega och partner Lisa Marklund som under decennier proklamerat att Gömda är en sann story, vilket visat sig vara en lögn. Hur många miljoner drog denna lögn in och gör fortfarande?

Nej man ska inte kasta sten när man sitter i ett glahus. Det blir så mycket splitter!

Att skriva en deckare är inte enkelt och att bli populär och känd än svårare, men naturligtvis är problemet lättare om man har media med sig och inte emot sig.

Allt handlar inte om hur bokstäverna används utan om hur de sätts samman.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se